Lekcja empatii z „Katarynką” Bolesława Prusa

W ramach projektu czytelniczego oraz Narodowego Czytania uczniowie klasy V wzięli udział w warsztatach, w czasie których mogli poczuć się, jak niewidoma bohaterka "Katarynki" Bolesława Prusa.

 Po tym, jak wszyscy wyrazili zgodę na zasłonięcie oczu, wykonywali wybrane czynności z życia codziennego. Okazało się, że układanie puzzli, wycinanie nożyczkami, rozpoznawanie lekarstw, oglądanie filmu, dojście do toalety czy ubieranie się wcale nie jest takie łatwe. To, co dla nas ludzi widzących, nie stanowi problemu, dla niewidomych może być nie lada wyzwaniem. Jednak w życiu dziewczynki z noweli Prusa było coś, co sprawiało, że była szczęśliwa-była to muzyka. Uczniowie klasy V również stwierdzili, że w naszym eksperymencie przy jednej czynności nie był potrzebny wzrok. Czuli się pełnosprawni, gdy słuchali muzyki.
 Nawet Pan Tomasz przezwyciężył swą nienawiść do katarynek, kiedy zdał sobie sprawę, jak ważna jest muzyka w życiu niewidomej dziewczynki.
 Puentą, którą wysnuliśmy na zakończenie zajęć, było to, że nawet w trudnościach można odkryć coś, co nas uszczęśliwi, a ludzie pełnosprawni powinni zacząć doceniać drobnostki, ponieważ to z nich zbudowane jest szczęście.