PROJEKTY EDUKACYJNE 2013/2014

1. Czy w naszej szkole potrzebna jest ordynacja wyborcza. - Opiekun projektu: Małgorzata Zacholska


2. Czy warto pojechać na Kaszuby? - Opiekun projektu: Kamila Pestka Połczyńska
Celem projektu było:

  • poznać atrakcje Kaszub i zapoznać z nimi innych
  • stworzyć przewodnik po Kaszubach
  • nauczyć się pracy w grupie, terminowości oraz sumienności

Uczniowie zaprezentowali wystawę makiet prezentujących popularne turystycznie miejsca na Kaszubach. Przez cały okres realizacji projektu zbierali i porządkowali informacje, które następnie zorganizowali w formie przewodnika po Kaszubach. Na koniec uczniowie odbyli wycieczkę po niektórych z wcześniej opisywanych atrakcji.


3. Znani, czy nieznani bracia Grim? - Opiekun projektu: Anna Kowalczyk

Uczniowie realizujący projekt:

1. Malwina Dworak, klasa II b,

2. Alicja Gapińska, klasa II b,

3. Magda Gul, klasa II b,

4. Klaudia Guzowska, klasa II b,

5. Jacek Janicki, klasa II b,

6. Weronika Judzin, klasa II b,

7. Sara Kośla, klasa II b,

8. Aleksandra Książkiewicz, klasa II b,

9. Krzysztof Kuklis, klasa II b,

10. Izabela Mielke, klasa II b,

11. Robert Sibiński, klasa II b,

12. Wojciech Skwierawski, klasa II b,

13. Aleksandra Śniegulska, klasa II b,

14. Wiktoria Wojtyniak, klasa II b,

15. Maria Zalewska, klasa II b.

        


Od 21 października do końca maja trwały prace przy projekcie pn. „Znani czy nieznani bracia Grimm?”. Pomysłodawcami tematu i sposobu realizacji tego przedsięwzięcia byli prawie wszyscy uczniowie klasy II „b”, a ich opiekunem była pani Anna Kowalczyk.

Ponieważ uczniowie klasy II „b” starają się za każdym razem podejść do czytanej literatury krytycznie, nie dawało im spokoju, że powszechny wśród ich kolegów i koleżanek jest pogląd, iż bracia Grimm to twórcy ckliwych baśni i bajeczek dla dzieci i dawno wyrośli z czytania „czegoś takiego”. Stało się to inspiracją do tego, aby udowodnić swoim rówieśnikom, że dzieła braci Grimm to dobry materiał na dramat lub nawet horror, który współczesna młodzież chętnie by przeczytała. Natchnieni budzącym grozę klimatem twórczości Grimmów mieli także aspiracje do tego, aby stworzyć własny film grozy.

Efektem pierwszego spotkania grupy projektowej z opiekunką był jasno określony harmonogram pracy. Każdy wybrał sobie zadanie, które chce wykonać, aby realizacja projektu przebiegła pomyślnie. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Już w listopadzie grupa miała zebrany materiał na temat biografii niemieckich bajkopisarzy i stare egzemplarze książek autorstwa braci Grimm. Dotarła także do oryginalnych wersji bajek. Był to moment przełomowy podczas wykonywania działań projektowych, ponieważ okazało się, że pierwotne wersje dzieł bajkopisarzy były drastyczniejsze niż którykolwiek z uczniów przypuszczał. Uczniowie wybrali dwie bajki: „Stary dziadek i wnuk” oraz „Krzew jałowca” i postanowili przygotować z nich przedstawienia teatralne. Równolegle do powstania zamysłu sposobu prezentacji wybranych bajek przydzielano role do autorskiego filmu grozy.

W pierwszych tygodniach nowego roku uczniowie klasy II b mieli zajęcia aktorskie, które prowadziła pani Anna Kowalczyk. Podczas nich uczyli się m.in., jak poprawnie wypowiadać się na scenie i nie poddać się stresowi. Od stycznia do maja członkowie grupy projektowej spotykali się w każdej wolnej chwili, aby przygotować film oraz dwa przedstawienia teatralne na podstawie bajek braci Grimm. W maju pozostało im już tylko dopracować szczegóły prezentacji swojego projektu.

Publiczna prezentacja efektów pracy nad projektem pn. „Znani czy nieznani bracia Grimm?” odbyła się 2 czerwca na sali gimnastycznej naszego gimnazjum podczas obchodów dnia języka niemieckiego. Prezentację poprowadziły: Sara Kośla i Klaudia Guzowska, które krótko zreferowały kolegom i koleżankom ze szkoły biografię braci Grimm oraz podały istotne z ich punktu widzenia fakty dotyczące pierwotnych wersji ich twórczości. Uczniowie zgromadzeni na sali poznali XVIII-wieczne wersje bajki o „Czerwonym Kapturku”, „Kopciuszku”, „Śpiącej królewnie” czy „Pięknej i bestii”. Dowiedzieli się, że „oryginalne, nieprzerabiane baśnie braci Grimm to miejscami prawie horrory. W baśniach dla dzieci

opowiadanych w chłopskich chatach kilkaset lat temu krew się lała strumieniami, a trup się ścielił gęsto...”. 

Oprócz wykładu grupa projektowa zaprezentowała także przedstawienia teatralne na podstawie dwóch bajek braci Grimm: „Stary dziadek i wnuk” oraz „Krzew jałowca”. 

Następnie przeniosła się do sali multimedialnej, aby obejrzeć  film własnego autorstwa.

Uczniowie z klasy II „b”, którzy wzięli udział w projekcie pn. „Znani czy nieznani bracia Grimm?”, niezwykle miło wspominają ostatnie 8 miesięcy, kiedy to wytrwale pracowali, aby rozwiązać problem zamieszczony w temacie. Cieszy ich fakt, że wysiłek, jaki włożyli w wykonanie projektu, nie poszedł na marne i zrealizowali wszystkie cele, które sobie postawili.

 

4. Dlaczego jeziora lobeliowe mają taką wartość? - Opiekun projektu: Monika Czykier-Sokołowska

Cele projektu było:

  •  

    poznać wartość jezior lobeliowych i podzielić się wiedzą z innymi, stworzyć mapę Polski z występowaniem jezior lobeliowych,

  • poszukać skutecznych metod, jak należy i jak można chronić jeziora lobeliowe,
  • nauczyć się współpracy w grupie, sumiennie podchodzić do realizowania założeń oraz przestrzegać terminu realizacji.
  • stworzyć prezentacje multimedialną o jeziorach lobeliowych

Uczniowie realizujący projekt:

  • Grzywacz Marcin, kl.II a
  • Łaga Karol, kl II a
  • Stoltman Julia, kl.II a
  • Wrycza Hubert, kl. II a
  • Giemza Daniel, kl. II b
  • Matuszewski Hubert, II c
  • Jankowska Aneta, kl. II c
  • Kaczmarczyk Norbert, kl. II c
  • Kowalski Norbert, kl. II c
  • Olkowska Andżelika, kl. II c
  • Pieczykolan Klaudia, kl. II c
  • Projekt tworzyła grupa, która od początku realizowała wytyczone przez siebie zadania. Sumiennie pozyskiwali potrzebne materiały. Praca w grupie umożliwiła im dokonać ciekawego zestawienia informacji na temat jezior lobeliowych. W atrakcyjny sposób, przedstawili owoce swojej pracy, w efekcie końcowym. Efekty końcowe zostały przedstawione w postaci prezentacji multimedialnej oraz wystawie mapy i fotografii w gabinecie biologicznym. Uczniowie wybrali temat projektu, gdyż pasjonuje ich potęga przyrody, Zaciekawili się możliwością poznania walorów jezior lobeliowych. Przez okres trwania projektu, największym problemem było uzyskanie fotografii lobelii jeziornej. Z łatwością uzyskali wszelkie informacje na temat wartości jezior lobeliowych. Uczniowie szczególnie polubili pracę w grupie oraz uczciwie podjęli się dalszej realizacji ochrony jezior podczas wakacyjnych kąpieli.

5. Kalendarz świąt nietypowych - czyli każdy dzień może być nietypowy. - Opiekun projektu: Katarzyna Orbik-Balcerzak 

Kalendarz świąt nietypowych – czyli każdy dzień może być wyjątkowy” to projekt działania lokalnego, polegający na podjęciu wielu akcji w środowisku lokalnym lub w szkole. 

Kalendarz szkoły został podzielony na nietypowe dni, które dla gimnazjalistów mogą być powodem organizacji obchodów tego nietypowego święta. W listopadzie były to Międzynarodowy Dzień Tolerancji oraz Święto Misia. Atrakcje jakie przygotowała młodzież na te dni to konkurs na najoryginalniejszy komplement oraz opowiadanie o swojej ulubionej maskotce – misiu. W grudniu przypadły Mikołajki, wobec czego wszyscy uczniowie prezentowali się w czerwonych czapkach Mikołaja. W styczniu obchodziliśmy Dzień Pikantnych Potraw, a zwycięską osobą w konkursie na największą liczbę dodatków i garderoby w kolorze czerwonym nagrodziliśmy słodkim upominkiem. Luty minął walentynkowo, tego dnia moc listów i serduszek zawładnęła szkołą. Dzień Teściowej i święto Patryka to dni obchodzone w marcu. Kwiecień – Dzień Czekolady to akcja słodkiego straganu. Tego dnia można było wypić gorącą czekoladę w różnych smakach lub rozkoszować się mnóstwem wyrobów czekoladowych; słodkich batoników, cukierków, groszków i czekolad. Maj zakończył świętowanie w szkole trzema dniami: Dzień Bibliotekarza i Bibliotek, Dzień Polskiej Muzyki i Plastyki, Dzień Mleka.
Akcje szkolne cieszyły się dużym zainteresowaniem oraz były znakomitą alternatywą na spędzanie wolnego czasu i świętowanie w nietypowy sposób. 

 

6. Jak odkryć inny świat przy pomocy makrofotografii? - Opiekun projektu: Mariusz Bartczak