ROK SZKOLNY 2017/2018


Will you be my e-pal?

W roku szkolnym 2017/18 ośmiu uczniów z klas II a oraz II b gimnazjum zrealizowało anglojęzyczny projekt pt. Will you be my e-pal? (Czy zostaniesz moim korespondencyjnym przyjacielem?)

 

Projekt realizowali:

  • Przemek Szczęsny
  • Kamil Mączak
  • Mateusz Szarpak
  • Piotr Michałek
  • Jędrek Zasada
  • Patryk Pszeniczny
  • Ala Pytlak
  • Łukasz Laska 

Opiekunem projektu była Kamila Pestka-Połczynska.

W listopadzie uczniowie spotkali się po raz pierwszy. Wypełnili deklarację przystąpienia do projektu oraz podpisali kontrakt z opiekunem. Przedyskutowali też ideę projektu, określili cele oraz sposoby ich osiągnięcia. Ustalili pierwsze zadania oraz terminy ich wykonania. 

W tym czasie dotarły też pierwsze listy z Hiszpanii, które zostały rozdane uczniom. W ten sposób uczniowie nawiązali kontakt z rówieśnikami ze szkoły w Fuenlabrada – miasteczka położonego niedaleko Madrytu. Rozpoczęła się  przygoda z korespondencją w języku angielskim, która trwała przez cały okres realizacji projektu i mam nadzieję, że potrwa o wiele dłużej.

Uczniowie, pisząc ze sobą listy, opowiadali o sobie, swoich zainteresowaniach, o rodzinie, szkole. Wymieniali się spostrzeżeniami na temat ogólnoświatowych trendów. Okazało się, że słuchają tej samej muzyki, posiadają te same gadżety, konta na jednakowych portalach społecznosciowych. Kibicują tym samym drużynom sportowym. Mimo że dzieli ich duża odległość, inna historia, kultura, język, wiele ich łączy, mają mnóstwo tematów do rozmowy. 

Aby przybliżyć uczniom z Hiszpanii nasze polskie obyczaje, uczestnicy projektu przygotowali prezentację multimedialną Pt. Christmas in Poland. Podobną prezentację otrzymaliśmy z Hiszpanii. Efektem końcowym projektu był filmik promujący naszą szkołę, którą uczniowie zaprezentowali uczniom naszej szkoły oraz przesłali swoim hiszpańskim ‘e-pals’. 

Download
Christmas.pdf
Adobe Acrobat Document 3.1 MB
Download
xmas2.pdf
Adobe Acrobat Document 1.8 MB

 

Projekt edukacyjny miał na celu promowanie nauki języka angielskiego. Uczniowie chętnie operowali językiem angielskim, aby komunikować się z rówieśnikami. Było to koniecznie, aby rozpocząć, a następnie podtrzymać znajomość. Poza tym uczestnicy projektu uczyli się umiejętności pracy w grupie, co okazało się niełatwe. Szczególną trudność sprawiały uczniom 


Świat filmu widziany naszymi oczami-

 

-czy go znamy, czy nie znamy? 

W roku szkolnym 2017/2018 dziewięcioosobowa grupa gimnazjalistów zrealizowała pod patronatem Filmoteki Szkolnej projekt z edukacji filmowej, który nosił tytuł: „Świat filmu widziany naszymi oczami-czy go znamy, czy nie znamy?”.

 

Projekt realizowali:

1.      Paweł Rubin (klasa 2a)

2.      Julia Bogusz (klasa 2b)

3.      Julia Dawidowicz (klasa 2b)

4.      Ewelina Piekarska (klasa 2b)

5.      Klaudia Stanek (klasa 2b)

6.      Kacper Szmejda (klasa 2b)

7.      Martyna Talko (klasa 2b)

8.      Klaudia Tandecka (klasa 2b)

9.      Wiktoria Wanaga (klasa 2b)

 

Opiekunkami projektu były: Anna Kowalczyk i Monika Czykier-Sokołowska.

 

            Współczesny nastolatek ogląda bardzo dużo filmów. W projekcie chcieliśmy się zastanowić nad tym, czy jest świadomym odbiorcą tego rodzaju sztuki (m.in. czy właściwie odbiera dzieło filmowe, czy potrafi krytycznie dokonywać wyborów selektywnych
i wartościujących). Założyliśmy również, że w trakcie realizacji projektu samodzielnie stworzymy film,
w którym pokażemy, jak znajomość reguł języka filmowego wpłynęła
na nasze postrzeganie tej dziedziny sztuki.

            Na początku naszej przygody z filmem zapoznaliśmy się z historią kina
i stworzyliśmy ciekawą prezentację na ten temat, którą w grudniu zaprezentowaliśmy klasom I-III SP.

 

            W październiku wraz z opiekunkami projektu wzięliśmy aktywny udział
w XIII Nocy Systemożerców czyli ogólnopolskiej konferencji edukacyjnej dla uczniów
i nauczycieli organizowanej przez zaprzyjaźniony z naszą szkołą Zespół Szkół
w Starym Jarosławiu. W czasie maratonu mieliśmy okazję uczestniczyć w rozmaitych warsztatach edukacyjnych, dzięki czemu poszerzyliśmy swoją wiedzę i rozwinęliśmy zainteresowania z zakresu technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Zajęcia dotyczyły między innymi: programowania
i robotyki, która skupia w swoim obszarze mechanikę, automatykę, elektronikę, sensorykę, cybernetykę oraz informatykę. Poza tym mieliśmy do czynienia z projektowaniem i drukiem 3D oraz wirtualną rzeczywistością. W czasie maratonu mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach filmowych, które poprowadzili filmoznawcy z Filmoteki Szkolnej w specjalnie przygotowanym do tego studiu filmowym. Ponadto zajęcia z edukacji filmowej zorganizowano również dla nauczycieli, dzięki czemu także opiekunki projektu wzbogaciły swój warsztat pracy. 

W listopadzie obejrzeliśmy i omówiliśmy wraz z naszą opiekunką kilka filmów zamieszczonych w bazie Filmoteki. Dało nam to doskonały fundament do tego,
aby w grudniu przygotować ciekawe lekcje filmowe dla naszych młodszych kolegów z klas
1-3 i 4 SP.

W styczniu jedna z uczestniczek projektu wykonała wraz ze swoimi przyjaciółkami ciekawą animację poklatkową a następnie podzieliła się z nami wynikami swojej pracy. Przy okazji zapoznała nas z techniką wykonywania tego rodzaju działań.

            W marcu współorganizowaliśmy szkolną noc filmową, w czasie której prezentowaliśmy i omawialiśmy filmy z zasobów Filmoteki. Akcja cieszyła się wśród naszych kolegów ogromnym zainteresowaniem.

           

 Przez cały rok tworzyliśmy krótkie sprawozdania filmowe z akcji prowadzonych
w naszej szkole, a jako podsumowanie całorocznej pracy- w maju- przygotowaliśmy krótki filmik o naszej placówce i działaniach projektowych.

 

 

            Oficjalna prezentacja wyników naszej pracy odbyła się 18-19 czerwca na 9.Festiwalu Filmoteki Szkolnej w Warszawie.